חיפוש צימר
עגלת קניות
שם
עלות
כמות
מחק
לתשלום/להרשמה

גוש עציון במלחמתו

מזה 2000 שנים שהשטח שבין חברון לירושלים, שתי ערי הקודש, נעזב מהשתיישבות יהודית. בדרך זו שבין חברון לירושלים הלכו אבותינו פעמים רבות,
אברהם אבינו בדרכו עם יצחק לעקידתו, דוד המלך כאשר מלך בחברון ובירושלים, יהודה המכבי לאחר שניצח בקרב והלך לטהר את בית המקדש ועוד מאורעות רבים וחשובים מן ההיסטוריה של עמנו התרחשו באזור זה.
לאחר שני ניסיונות התיישבות בהר, בקרקע שבין חברון לירושלים, שכשלו, מגיעה קבוצת אברהם בנסיון נוסף אך הפעם עם כוונה להישאר לטווח ארוך. קבוצת אברהם, קבוצה שהתגבשה לה במחנה הכשרה בכפר פינס לקראת התיישבותם, מגיעה להרי יהודה ומחליטה להתיישב באזור המוכר לנו כיום בשם "גוש עציון". קבוצה זו מגיעה בכוונה להקים קיבוץ בהרי יהודה ולחיות חיים שלווים ורגועים בתור קבוצה הפועלת יחד ובעלת מטרות משותפות.
לאחר שנה של התיישבות ופיתוח הקיבוץ מצטרפים אל המתיישבים החדשים קבוצה נוספת המקימה את קיבוץ "משואות יצחק". לאחר משואות יצחק קם קיבוץ עין צורים וולאחריו קיבוץ רבדים על ידי צעירים מתנועת השומר הצעיר.
ארבעת הקיבוצים חיו בהרמוניה ולמרות הקשיים הרבים שנתקלו בהם הצליחו להתקיים תקופה ממושכת עד לרגע שבו נקלעו למצב של מלחמה.

בעשרים ותשעה בנובמבר, בשנת 1947, י"ז כסלו תש"ז עולה הצעה מספר 181 באו"ם המציגה את תוכנית חלוקת שטחי ארץ ישראל לשלושה חלקים, מדינה יהודית, מדינה פלסטינית ושטח בינלאומי. בהצעה זו גוש עציון נמצא בלב שטחה של המדינה הפלסטינית.
עקב החלטה זו תושבי הגוש הטריים מוצאים את עצמם ברגע אחד בתוך מלחמה אחת גדולה שסופה אינו ברור. הם הופכים מבני קיבוץ פשוטים המקיימים את שגרת חייהם בנחת לחיילים בלב זירת הקרב. קרבות קשים התחוללו בגוש עציון ובהם אבידות רבות.
לאחר מלחמת העצמאות דוד בן גוריון סיכם את המלחמה ואמר כך:
"...מגיני גוש עציון הצילו את ירושלים. ארבע נקודות בלב שטח אוייב לא נתנו להם לגשת לשערי העיר. רבים, רבים מדי בשבילנו נפלו שם. אבל אם קיימת ירושלים עברית, אם מכת המוות לישוב, שהיתה כמונחת בקופסה של אוייב, לא ניתנה - אזי התודה הראשונה של כל ההיסטוריה הישראלית ושל העם כולו נתונה על כך בראש ובראשונה ללוחמי גוש עציון..."

דב קנוהל (1911 - 1988) היה מראשוני קבוצת אברהם וממקימי כפר עציון. היה מלוחמי גוש עציון במלחמת העצמאות ועסק בתיעוד מורשת גוש עציון ושימורה. בספרו "גוש עציון בלחמתו", קנוהל מתאר בצורה מקיפה ומפורטת במיוחד את תולדות מערכת גוש עציון במלחמת העצמאות. קנוהל מציין את האירועים המשמעותיים במלחמה וסוקר את שיטות הלחימה והציוד שעמד לרשות הכוחות הלוחמים במשך כל ימי המלחמה, מרגע פריצתה עד לסופה הכאוב ב ד' אייר תש"ח.

יש לנו בכפר עציון גם:

טיולים מאורגנים למבוגרים ולציבור הרחב צימרים הרשמה לקורסים אירועים
צטרפו לרשימת דיוור
הזן את האימייל שלך ולחץ על שלח כדי להתחיל בתהליך שחזור הסיסמה
WhatsApp