חיפוש צימר
עגלת קניות
שם
עלות
כמות
מחק
לתשלום/להרשמה

מחקרי ארץ יהודה- אסופת מאמרים לזכרו של דוד עמית- קובץ ב'

מאז הקמת בית ספר שדה כפר עציון לפני כחמישים שנה, עסק צוות המדריכים במחקר הר חברון, ותרם תרומה משמעותית להיכרות של העולם האקדמי, חובבי ידיעת הארץ והציבור הרחב עם צפונותיה של ארץ יהודה.
במסגרת המחקרים אותם הוביל בית ספר שדה במהלך השנים, נחקרו אמות המים לירושלים, נערך תיעוד של פרשת הל"ה, מופו בתי היהודים בחברון, נחפרו בתי כנסת בסוסיא במעון ובענים.
לדוד עמית, אשר לזכרו הוקדש כנס המחקרים ומוקדש קובץ המאמרים הפרוש לפניכם, הייתה תרומה משמעותית, למחקרים שהוביל בית ספר שדה , ולהתפתחות המחקר של הר חברון.
דוד החל את עבודתו בבית ספר שדה בסוף שנות ה-60, במהלך השנים הפך דוד לאחד מהמדריכים הבכירים בארץ, אבל המשיך ללוות את צוות המדריכים והווה עבורנו מצפן מקצועי.
במהלך תקופת עבודתו בבית ספר שדה חשף וחקר בכישרון בלתי רגיל עשרות אתרים ארכיאולוגים באזור הר חברון אשר הפכו לנכס צאן ברזל של המדריכים וחובבי ידיעת הארץ. 

קובץ מחקרי ארץ יהודה משמש כר חדש ופורה למחקרים חדשים בתחומי הארכאולוגיה, הגאוגרפיה וההיסטוריה של ארץ יהודה. זו השנה השנייה בה מרוכזות כל ההרצאות שהוצגו בפני באי הכנס חידושים בחקר ארץ יהודה לזכרו של דוד עמית, שנערך מידי שנה בל"ג בעומר בבית ספר שדה כפר עציון.

כמו בקובץ הראשון גם בחיבור זה עברו המאמרים תהליך שיפוט ועריכה לשונית מוקפדת, כמקובל בכתבי עת מדעיים, ואנו שמחים לברך על המוגמר ולהציגו בפניכם. בקובץ שנים-עשר מאמרים העוסקים בארבעה תחומי מחקר: חמישה מאמרים מציגים מחקרים בארכאולוגיה ובגאוגרפיה היסטורית ביהודה, ארבעה עוסקים באירועים הקשורים להתיישבות היהודית ולענייני ביטחון בגוש עציון ובחברון, מאמר אחד דן בהיבטים הקשורים להתקדשות אתר אסלמי ושני מאמרים קשורים למחקרים בוטניים על צמחים הגדלים בהרי חברון.

רשימת המאמרים:

  • דביר רביב: מקוואות עולי הרגל: תובנות חדשות לאור תגליות מצפון הרי יהודה
  • שרה טל ושועה קיסילביץ: ''גבעת המקוואות'': יישוב יהודי מהתקופה הרומית בשולי בית נטיף
  • חיים כהן: קווים לתולדות היישוב היהודי בצפון הר חברון בתקופה שבין המרידות
  • דביר רביב: ח'רבת קלפה: יישוב יהודי  משלהי ימי בית שני ועד מרד בר־כוכבא  בצפון־מערב הר חברון
  • רפאל לואיס ושמעון גיבסון: תבנית נוף מולדתו: מבט מרחבי על אמת המים התחתונה וכתובת עין אל־ערוב
  • משה ארנוולד: חברון במאורעות תרפ"ט - לנו זה לא יקרה
  • יוסי שפנייר: בית המרגוע בכפר עציון בשנים תש"ה-תש"ז ): היבטים תרבותיים וחברתיים1947-1945(
  • בנימין טרופר: שיירת דבורה: הצלחה מבצעית שנשכחה
  • נדב פרנקל: ימי גבעת עלייה
  • ירון עובדיה: חידוש חגיגות נבי מוסא - סיבה למסיבה
  • עמוס סבח: "צמחים אדומים" בדרום הר חברון
  • ציונה בן גדליה: "מהאזוב אשר בארטאס": צמחי רפואה מאזור יהודה במודלים למחלות ניווניות של המוח.

 

המאמר הפותח את שער הארכאולוגיה הוא מאמר המציג את פירות המחקר של פרויקט סקר ארכאולוגי נרחב שנערך בשנים האחרונות. במאמר מציג דביר רביב שילוב של ממצאים מהסקר עם ניתוח מקורות היסטוריים העוסקים בעלייה לרגל לירושלים. במאמר הבא מביאות שרה טל ושועה קיסילביץ, ארכאולוגיות ברשות העתיקות, תוצאות ראשונות של חפירת הצלה נרחבת שנערכה מדרום לרמת בית שמש בעקבות פיתוח השטח לקראת בניית שכונת מגורים. בחפירה נמצאו שרידי יישוב יהודי שהתקיים במקום בימי הבית השני ועד למרד בר כוכבא. המאמר השלישי מבוסס על עבודת המוסמך שכתב חיים כהן על חפירה שערך דוד עמית ז"ל בתחילת שנות ה-90 בחורבת הילאל  (חכלילי) ולא הספיק להביאה לכלל פרסום סופי. חיים מרחיב את המחקר ומציג את תפרוסת היישוב מתקופה זו בכל צפון הר חברון (מחוז הרודיון). חורבת קלפה, אתר נוסף באותו אזור, שנסקר ע"י דביר רביב וצוות מדריכי בית ספר שדה כפר עציון, עומד במרכזו של המאמר הבא. גילוי מערכת מסתור מימי מרד בר כוכבא באתר הייתה העילה לריכוז כל מערכות המסתור מפרק זמן זה בצפון הרי חברון. מאמר נוסף, הקשור אף הוא לתחומי העניין של דוד עמית ז"ל, הוא מאמרם של רפי לואיס ושמעון גיבסון על תוואי האמה התחתונה והמרחב הסמוך לה. דוד עמית עסק רבות, עוד כמדריך בבית ספר שדה ולאחר מכן כארכיאולוג פעיל ברשות העתיקות, בתיעוד ובחקר האמות השונות ולכן יש מעין סגירת מעגל בהצגת עבודה זו בקובץ המנציח את זכרו.

 את שער המאמרים מהעת החדשה פותחת עבודתו של משה ארנוולד הסוקרת ביסודיות מקורות רבים על התהליכים לפני ובמהלך פרוץ הפרעות בחברון ועל התנהלות הנהגת הקהילה ונציגיה אל מול השלטון הבריטי, מנהיגי העיר הערבית ומוסדות הישוב. יוסי שפנייר פותח במאמרו צוהר לאחד מענפי המשק המוצלחים של קיבוץ כפר עציון הצעיר- בית המרגוע. היחס האישי לנופשים והאווירה ששררה במקום היו מהסיבות שהביאו לכך שבית המרגוע התפתח ויצר לו מוניטין בכל הארץ. ימי מאבקו של גוש עציון, במהלך מלחמת העצמאות, מיוצגים בקובץ זה במחקרו המקורי של בנימין טרופר על קורות שיירת דבורה. זו הייתה השיירה המאורגנת והמסודרת ביותר לגוש עציון במלחמת העצמאות, שהצליחה להגיע לגוש ולחזור בשלום לירושלים. את קורות ניצולי הגוש, לאחר חורבנו האלים, סוקר נדב פרנקל במאמרו על חיי הנשים והילדים בגבעת עלייה (ג'בליה) אשר ביפו. הוא מציג את אופן התמודדות האלמנות באופן פרטי עם מות יקיריהן ואת ניסיונן להתגבר על האובדן שפקד את קיבוצן. ירון עובדיה, המתמחה בשינויים החלים בתרבות הערבית המודרנית, מתחקה במאמרו אחר שורשי חג נבי מוסא, מכיר לנו את אתר נבי מוסא עצמו ומציג כיצד העלייה לרגל לאתר זה שנתה את אופייה שלוש פעמים: מחג פוליטי אנטי נוצרי לחג לאומי פלסטיני ולהתכנסות של סופים.

את הקובץ חותמים שני מאמרים העוסקים במחקרים בוטניים. הראשון הינו פרי סקר שדה שערך עמוס סבח, איש רשות שמורות הטבע ביו"ש, ובו אותרו כ-60 מינים של צמחים נדירים בדרום הר חברון, מהם 23 מינים בסכנת הכחדה. איסוף זרעים ממינים אלה וזריעתם בגני מקלט ברחבי הארץ יאפשרו גם לדורות הבאים ליהנות ממינים אלה גם בעתיד. המאמר השני, של ציונה בן־גדליה ממו"פ מזרח, עוסק במחקר על צמחי רפואה מאזור יהודה, המשלב אזורי אקלים שונים ומתייחד במגוון צמחים בעלי תכונות רפואיות. צמחים אלו משגשגים באזור יהודה, ובמשך אלפי שנים נעשה בהם שימוש במסגרת הרפואה העממית והמסורתית לטיפול במערכת העצבים, הזיכרון והזדקנות. במאמר מוצג פרויקט חדשני בו נבחנת היכולת למיצוי הצמחים לצורך התמודדות עם מחלות ניווניות של המוח כמו אלצהיימר, פרקינסון ועוד.

מחיר 70 ₪ לרוכשים דרך בית ספר שדה במחיר 50 ₪
(תוספת לדואר רשום- 20 ש"ח)

 

צרו איתנו קשר בWhatsApp
מתי
נא לבחור תאריך!
בהדרכת ישראל ישראל
איסוף
עלות בחרו כרטיסים
לרכישה ₪ 50.00
תוספת למשלוח בדואר רשום ₪ 26.00
כדי להמשיך לתשלום יש להוסיף מוצרים לסל
המוצר התווסף לעגלה
נא לבחור תאריך!
בחר תחנת איסוף
צטרפו לרשימת דיוור
הזן את האימייל שלך ולחץ על שלח כדי להתחיל בתהליך שחזור הסיסמה
WhatsApp