מבואמאז חורבן יהודה בעקבות מרד בר־כוכבא בשנת 135 לספירה, ועד הקמת המחתרותבראשית המאה ה־ 20 לא קם כוח מגן יהודי בארץ ישראל. הקמת מחתרות ובהמשךהפיכתן לצבא יצרו מציאות חדשה עבור עם ישראל, אשר השפיעה על תחומים רבים.אחד ההיבטים אשר הושפעו רבות מהקמת כוחות המגן היה ההיבט ההלכתי. לראשונהמזה כאלף ושמונה מאות שנים התעורר הצורך לפסוק הלכה המתאימה את עצמה למתחבין הגנה ומלחמה לבין שמירת הלכה. הרב גורן, שאומנם לא היה קשור לגוש עציון במהלךמלחמת העצמאות, מציין בספרו האוטוביוגרפי כי כרב צבאי בירושלים בעת מלחמתהעצמאות הובאו לפתחו שאלות הלכתיות, אשר לא נידונו בספרי ההלכה במשך דורות:האם מותר לייצר בשבת כלי נשק ותחמושת, האם מותר לבצר עמדות ועוד. האתגר שניצבבפניו היה אותו אתגר שניצבו למולו גדולי רבני ארץ ישראל בדור התקומה. בחפשו אחרמקור הלכתי קדום להסתמך עליו במתן תשובתו, מצא כי המקור המפורש הקדום ביותרנכתב בספר מקבים א' פרק ב', שם מתואר כי בפרוץ המרד נמלטו יהודים למערות במדבר,והיוונים רדפו אחריהם. היוונים דרשו מהם להיכנע, אחרת יילחמו בהם ויהרגו אותם.הנמלטים סירבו להיכנע, אך גם נמנעו מלהילחם ביוונים ובמתייוונים בשבת, וכך הכניעואותם היוונים בקלות. כאשר ראה מתתיהו כי היוונים מכוונים את הלחימה לשבת דווקאבכדי לנצח בקלות, אמר: "אם נעשה כולנו כמו שעשו אחינו, ולא נילחם בגויים על נפשנווחוקינו, עתה מהרה יכריתונו מעל האדמה. וייוועצו ביום ההוא לאמר: כל איש אשר יצאעלינו למלחמה ביום השבת, נילחם בו, פן נמות כולנו, כאשר מתו אחינו במסתורים")מקבים א: ב, מ-מא(. לאור סיפור זה פסק הרב גורן לחיל המדע כי מותר לייצר נשק בשבת132-130 (. בהמשך הביא הרב גורן פסיקה מאוחרת יותר של שמאי הזקן: "תנו : )גורן 2013רבנן: אין צרים על עיירות של נכרים פחות משלושה ימים קודם לשבת. ואם התחילו ―
ארץ ישראל ידועה היטב ברחבי העולם בעיקר בזכות אלפי שנות היסטוריה וארכיאולוגיה.מיקומה הייחודי, בצומת של שלוש יבשות: אירופה, אסיה ואפריקה, הביא לכך שבישראלובמזרח התיכון גם צמחו שלוש הדתות המונותיאיסטיות ― היהדות, הנצרות והאסלאם.שילוב ייחודי זה הביא לכך, שבמשך מאות שנים הגיעו לארץ הקודש מיליוני צליינים בניהדתות השונות, שנמשכו כבחבלי קסם אל המקומות הקדושים. עם זאת, משחר ההיסטוריההיווה המיקום הייחודי צומת לקונפליקטים ולמלחמות בין עמים ודתות, הנמשכים עד עצםהיום הזה. ממחצית המאה ה־ 19 ועד למחצית המאה ה־ 20 התפתח העניין בארץ הקודשבהיבטים נרחבים של מחקר, צליינות ורכישת קרקעות על ידי מדינות וכנסיות שונות,שרצו לבסס את מעמדן בה. בתקופה זו התפתח מאוד גם הידע הבסיסי על עולם החיוהצומח הייחודי ועל המגוון הביולוגי במזרח התיכון.
א. הקדמהארמון מבצר ההר בהרודיון, שנבנה על ידי הורדוס בכמה שלבים, המשיך לתפקד בימייורשיו והנציבים הרומאים ביהודה עד שנכבש על ידי הלוחמים היהודים בראשית המרדהראשון (כפי הנראה בשנת 66 לספירה). הרודיון נכבשה מידי המורדים וחרבה בסופושל מרד זה בשנת 71 לספירה, כשנה לאחר חורבן הבית. במרד בר־כוכבא ( 135/6-132לספירה) השתלטו שוב המורדים על ארמון מבצר ההר, שעמד כנראה נטוש והרוס בחלקו.חלקו הארי של ארמון מבצר ההר בהרודיון נחפר בשנים 1967-1962 על ידי האבCorbo( וירג'יליו קורבו, מבית הספר הפרנציסקני למקרא שבעיר העתיקה בירושלים1963 ). בשנים 1970-1968 נערכו באתר עבודות שימור ושחזור על ידי רשות ; 1967; 1989הגנים הלאומיים בראשותו של גדעון פרסטר, שגם יזם מספר חפירות בדיקה (פרסטרחפירות נוספות נערכו בשנים 1975-1973 על ידי אהוד נצר, .(Foerster 1969; 1970 ; תש"למטעם המכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים, בשיתוף עם בית ספרשדה כפר עציון (נצר וארזי 1985 ). חפירות בקנה מידה נרחב, לרבות בהרודיון תחתית,החלו בשנת 1972 , בניהולו של אהוד נצר ומטעם המכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה.(Netzer 1981) העברית בירושלים
ביום ירושלים, כ"ח באייר תשמ"ח, 15 במאי 1988 , חנכנו את המיצג האור קולי "אנשי ההר" על חורבות הבונקר, באתר ההנצחה למתיישבים וללוחמים בכפר עציון, במעמד נשיא המדינה, מר חיים הרצוג. בשלבי העבודה על המיצג נדרשנו להקפיד בבחירת תמונות מקבוצת אברהם ומכפר עציון, ולפחות במקרה אחד גם לרטש תמונה שנראתה בלתי צנועה מבחינת הלבוש המקובל בחֶבְרה הדתית־לאומית בימינו. רוב חברוֹת כפר עציון הנשואות לא נהגו בשנים ההן לכסות את ראשן. על פי השקפת העולם של מתיישבי כפר עציון ומגיניו־לוחמיו, תש"ג-תש"ח,1948-1943 , הם הקימו וקיימו חֶבְרה משותפת וצנועה. חלק ניכר ממושגי ההגשמה ואורחות החיים הדתיים הם הביאו איתם לארץ ישראל מתנועת יוחנן הנוער בפולין. במאמר זה אנסה לבחון את "שאלת הבחורה" ― כך הגדירה תנועת הנוער הציונית־דתית בפולין את מכלול השאלות הקשורות לחינוך המשותף לבנות ובנים (מתכונת חינוך זו כונתה בפולין 'קואדוקציה', המקור מלטינית). החינוך המשותף היה רכיב חשוב במערכת החינוכית־ערכית לאורה חונכו חברי כפר עציון...
מאמר זה משלים את סקירת התפתחות בתי המרגוע בגוש עציון בתקופת המנדט כחלקמענף כלכלי־חברתי משמעותי באזור ההר בשנים שלפני הקמת המדינה. 1ענף המרגועבמשקי ההר התפתח במהלך שנות ה־ 40 של המאה ה־ 20 והיווה ענף מרכזי וחשוב בכלכלתהמשקים בימים ההם. בית המרגוע הראשון שהוקם בגוש היה זה שבכפר עציון, והוא שימש כאחד מענפיו העיקריים של הקיבוץ (שפנייר תשע"ח: 117בקיבוץ משואות יצחק, שעלה לקרקע אחרי כפר עציון, לאחר שחבריו עברו הכשרהבקיבוץ טירת צבי במהלך אוקטובר 1945 (כץ תשנ"ב: 195-194 ), לא היו ספקות לגביהפוטנציאל הטמון בענף המרגוע בעקבות הפעילות המוצלחת בכפר עציון. חצי שנה לאחרעליית המתיישבים למקום החלו המגעים להקמת בית המרגוע שיועד לילדים. התקווההייתה שהתנאים האנושיים והאקלימיים יעזרו לפתח ענף דומה לזה של כפר עציון בדגשעל בית מרגוע לנוער (בן יעקב תשמ"ג: 112 ; כץ תשנ"ב: 214-209 ). לאחר עונה אחת (קיץתש"ו) בה פעל המקום כבית מרגוע לנוער, אך לא הצליח להתפתח, עבד בית המרגוע עונהנוספת (קיץ תש"ז) כבית מרגוע למבוגרים עם תוכניות רחבות לפיתוח הענף והרחבתו,שבסופו של דבר לא יצאו אל הפועל בגלל פרוץ מלחמת העצמאות ונפילת הגוש.
השלבים הראשונים של החקלאות ההררית, טרם בניית הטרסות והבוסתנים, הם עניינוהעיקרי של מאמר זה. אנו מציעים פתרונות אפשריים לסוגיה זו, על יסוד בחינתם שלמרכיבי הנוף שייתכן כי היו השראה לבניית מדרגות חקלאיות קדומות. מכאן נסללה הדרךבהרי יהודה. לדעתנו, גידול עצי פרי בכלל ועצי הזית (horticulture) לראשית הבוסתנאותבפרט בחלקות אדמה הכלואות בין משטחים של סלעי תשתית, יצר את המסד לחקלאותאו (box-fields) " המדורגת ולבוסתנאות. דרך חקלאית זו מכונה "חלקות תא/קופסהבהסתמך על ריכוזי הספלולים )שקערוריות סלע .(patch cultivation) " "חקלאות תלאימעשה ידי אדם מסוג "ספלולי כיכר לחם" ניתן לתארך את ראשיתה של התופעה לפחותלתקופה הכלקולית המאוחרת (הע'סולית). לטענתנו, חלקות הקופסה ומשטחי הספלוליםשלמרגלותיהם שימשו כמתקן חקלאי מורכב, המאפשר מיון ועיבוד ראשוני של תוצרתחקלאית. כפועל יוצא מכך ייתכן שלמתקן זה חלק בתהליך ביותו של עץ הזית.
מבואעם סיומה של מלחמת העצמאות החלה מדינת ישראל ליישב באינטנסיביות שטחים רביםשנפלו בחלקה בעקבות המלחמה. הדגש ניתן על התיישבות כפרית, הרחק מאזורי הליבהההתיישבותיים שבמישור החוף, כדי לאפשר את פיזורה של האוכלוסייה וכדי להשתלטבפועל על שטחים רבים שהנוכחות היהודית בהם הייתה דלילה ביותר עד למלחמה. גורםנוסף היה הרצון לקבע את הצלחות מלחמת העצמאות, קרי: השתלטות מדינת ישראל עלשטחים מחוץ לגבולות המדינה היהודית על פי החלטת החלוקה של 1947 . בעשור הראשוןלקיומה של מדינת ישראל קמו מעל 400 יישובים חקלאיים, רובם מושבים ומיעוטם...
רקע גיאוגרפיראשיתו של נחל תקוע באזור בריכות שלמה. בתחילתו הוא קרוי על שם הכפר ארטסהסמוך לבריכות שלמה, ומהכפר מזרחה, עד קרבת הרודיון, שמו "ואדי טוואחין" (واديطواحين ― נחל הטחנות), על שם טחנות הקמח שהונעו בעבר בכוח מימיו. בקטע זה מלווהאותו מצפון אמת המים העתיקה המוליכה מבריכות שלמה אל ההרודיון, וכן אמה מעיןארטס שהפעילה את טחנות הקמח בנחל, ואפשר שבתקופה הביזנטית הובילה מים אל.( מנזר חריטון(עמית 1994למרגלות רכס ההרודיון מתחיל הקטע הקניוני של נחל תקוע, המכונה ואדי חריטון,אם כי שם זה לא עוגן רשמית במפות. מִקטע זה מתפתל לאורך של כשישה ק"מ ונמשךלכיוון דרום. בהמשך פונה הנחל לכיוון דרום מזרח, מחליף שמותיו פעמים אחדותומגיע לקרבת מצוק ההעתקים, שם הוא מתחבר עם ערוצו הגדול של נחל דרגה, אשר שמובמקטע זה הוא "ואדי מרבעת" (وادي مربّعات). שם הנחל ניתן לו בשל צורתם המרובעת שלפתחי מערות, בהן נתגלו עשרות מגילות ומכתבים קדומים. הקטע האחרון של הנחל נמשךבתוך הצוקים הנישאים, תוך יצירת קניון מרובה מפלים (מדרגות), על שמם הוא מכונהנחל דרגה ("ואדי דרג'ה", وادي درجة). סופו של הנחל בחוף ים המלח, מצפון למצפה שלם.
הדרך ההררית בין אמאוס-קריית יערים-ירושלים מהווה סעיף מהדרך העתיקה יפו-לוד-ירושלים, והיא הקשה מבין הנתיבים העולים אל עבר העיר מאזור השפלה. אורכההכולל הוא כ־ 27 ק"מ ( 18 מיל רומיים) והיא חוצה ממערב למזרח את האזור שהיווה חלקמהעורף הכפרי ממערב לעיר ירושלים במהלך התקופות הקדומות. הדרך מהווה חלופהדרומית לנתיב הצפוני היוצא מלוד ועולה לירושלים דרך מעלה בית חורון. מוצאהדרך הוא בעיר אמאוס השוכנת בפתחו של עמק איילון, 2 משם היא מקיפה את המורדותהצפוניים של הגבעות הסמוכות לעיר מכיוון מזרח ומטפסת על גבי שלוחת נווה אילן אלחורבת מצד וממשיכה אל עבר אבו ע'וש (קריית יערים). מאבו ע'וש יורדת הדרך וחוצהאת נחל כסלון (באזור מחלף חמד כיום) ומשם מטפסת אל עבר הקסטל, יורדת דרך 'מעלהמוצא' וחוצה את האפיק הרחב של נחל שורק ולבסוף מטפסת בין הר המנוחות לשכונתFischer,) הר נוף אל עבר בנייני האומה ומשם דרך שער יפו לעיר העתיקה של ירושליםבסקר המקיף שערכו פישר, איזק ורול לאורכה של הדרך .(Issac and Roll 1996: 87-98נראו חציבות, קטעים מרוצפים, שרידי קירות תמך ואבני שפה.
רקעעין פעור (ובערבית עין פאע'ור عين فاغور ) נובע בערוץ היורד מכיוון מערב אל ואדי אל־ביאר (נחל הפירים), בין חירבת זכנדח מדרום לבין חירבת אל־חמידיה מצפון, כ־ 300 מ' ממזרח לכביש 60 באזור שבין נווה דניאל לאלעזר(נ.צ: 213900/619472 רי"ח; בראש הרכס, כ־ 800 מ' ממערב למעיין, ממוקם קו פרשת המים הארצי וכ־ 800 מ' ממזרח לו נמצא ואדי אל־ ביאר עם מערכת המים החפורה בו( צוק מירון וולובלסקי 1986 ). עין פעור נובע מתוך אקוויפר שעון על שכבה דקה של חוואר, קרוב לבסיס תצורת בית מאיר. יצוין כי ישנם מעט מעיינות נקבה הנובעים בתצורה זו (יחזקאל ופרומקין בדפוס ). חוקרים אחדים הזכירו בעבר את עין פעור תוך ציון האפשרות שמימיו תועלו לירושלים בתקופה הרומית. היורדים מאזור עין פעור (אצלם ― עעור) אל מערכת המים בוואדי אל־ ביאר (נחל הפירים). דוד עמית מתאר את עין פעור כ"באר... שהייתה לפנים מעיין, שימשה כמקור מים ראשי ליישובים הקדומים שסביבה... עדויות שונות מלמדות כי בעבר תגבר מעיין זה באמצעות נקבה תת קרקעית את מנהרת אמת המים הקדומה"...
שרידי הארמונות שנחשפו בחפירותיו של אהוד נצר בשנים 1973 עד 1987 ובהמשךNetzer 2001; Netzer and) לסירוגין עד לשנת 2000 , התפרסמו בדו"חות הסופייםLaureys-Chachy 2004; Bar-Nathan 2002; Rozenberg 2008; Bar-Nathan andוכן במאמרים ובספרים מדעיים ופופולריים (למשל נצר תש"ס: 31-5) והם (Gärtner 2013מוכרים היטב. אולם, שורה של מאמרים שהתפרסמו לאחרונה מציגים פרשנויות חדשות,לעיתים סותרות, של אופי הארמונות, של מקורות ההשפעה האדריכליים ושל האופן שבומשקפים הארמונות את האידיאולוגיה המלכותית של החשמונאים. כך, למשל, חוקריםרואים בארמונות (Held and Hertzer forthcoming) כדוגמת וינפריד הלד ויוליה הרצרהחשמונאים ביריחו עדות להמשכיות ההשפעה הפרסית על המרחב האר ץ־ישראלי גם(עמוק לתוך התקופה ההלניסטית, 2 ואילו רונה שני אביסף(אביסף תשע"ו: 160-159טוענת שאופיים של הגנים בארמונות קרוב יותר לגנים התלמיים במצרים ושהם משקפיםטוענת (Kopasachieli 2011: 31-32) השפעה אלכסנדרונית דווקא. מריה קופסאצ'יאלישהארמונות החשמונאים משקפים מסורת אדריכלית מקומית חזקה ושהם מייצגים אתהתפיסה המלכותית החשמונאית של מלכים כוהנים. גישה דומה הציג בעבר אייל רגבאם כי במאמר שיצא לאחרונה הוא דווקא מדגיש אלמנטים בארמונות ,(Regev 2011).(Regev 2017) החשמונאים ביריחו, המצביעים על השפעה מן העולם ההלניסטי
בעשורים האחרונים מסתמן כי רבים ממיני העופות הדורסים בישראל נמצאים בסכנה(Mendelssohn & Paz 1977; Yom-Tov et al 2012) מוחשית, וכי אוכלוסיותיהם מצטמצמותעקב הרס בית גידולן, הרעלות, התחשמלות, חמיסת קינים, שריפות, ציד ועוד. מבין כלהגורמים הללו, הרס בתי הגידול מדורג כגורם המשפיע ביותר בעולם על המגוון הביולוגיוגם בישראל נראה כי הוא גרם לשינויים ניכרים באוכלוסיות ,(Walker & Steffen 1997)Mendelssohn & Paz 1977; Friedemann et al 2011; Yom-tov et al) העופות הדורסים2012 ). הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאוכלוסיות של עופות דורסים מושפעות באופן ישירמשינויים בבית גידולם, כיוון ששני הגורמים המגבילים אותם − אתרי הקינון וזמינות הטרף− תלויים באיכותו של בית הגידול. צפיפות האוכלוסייה האנושית בישראל נמצאת בעלייהמתמדת וגורמת לצמצום שטחי המחיה של מינים רבים החיים בשטחים פתוחים, עקבבניית יישובים חדשים והכשרת שטחי חקלאות ותשתית. האיום הגובר על בתי הגידולהטבעיים בישראל משפיע על אוכלוסיות הדורסים המקננות בהם, וכמה דורסים אףנפגעו בצורה קשה עקב הרס בית גידולם במהלך ההיסטוריה הקצרה של מדינת ישראל.(Mendelssohn & Paz 1977; Yom-Tov et al 2012)
תקצירשדה הקרסט של עפרה בחבל בנימין הינו אגן סגור ששטחו כ־ 5 קמ"ר הנמצא במרכז גבההר של ישראל, על קו פרשת המים הארצי. באגן מתקיימים תנאים הגורמים לעיצוב פניהשטח על ידי תהליכים קרסטיים. כך נפוצים בשטח האגן טרשים, טרשונים, דולינות,קמינים ובורות. האחרונים אחראיים על ניקוז הנגר אל תת הקרקע ולהמעטת הנגר העילי,דבר המתאים להגדרת הקרסט המוכלל. התופעות הקרסטיות הנזכרות, המיוצגות באגןעפרה, נפוצות יותר מצפון למרכז גב ההר. כך אגן עפרה מייצג את הגבול הדרומי שלהתופעה בלבנט.הבורות נחקרים בעפרה כבר מאמצע שנות ה־ 70 וכיום מוכרים 41 בורות, שהעמוקשבהם חודר לעומק של יותר מ־ 100 מטרים מתחת לפני הקרקע. הכרת הבורות חשובהלהבנת התופעה הקרסטית ועוצמתה, אך גם להבנת הזיקה שבין הבורות להתיישבותהסמוכה להם בכל הקשור בזיהום העלול לחדור אל מי התהום.מאמר זה סוקר את המאפיינים הקרסטיים של אגן עפרה ומציג את הבורות הקרסטייםהמוכרים בו.
אני לא יודע מדוע את צריכה לעבור פעמיים מלחמה... חשבתי על זה, יש אנשיםשלא עברו אף פעם מלחמה ואת כבר עברת פעמים... (פרץ פרנקל לרעייתו יפה,14.4.1948 , תיק מכתבי הנצורים, ארכיון כפר עציון).השאלה על אודות משמעות הקשר שבין השואה לתקומת מדינת ישראל נדונה בשיחהציבורי והמחקרי במהלך השנים ממגוון נקודות מבט. התפנית החדה ביותר בתולדות עםישראל התרחשה בפרק זמן קצר ביותר: שלוש שנים בלבד חלפו מהשמדת חלק גדול מהעםהיהודי, להקמת מדינה יהודית ריבונית בארצו ההיסטורית. מאמר זה מבקש לדון במפגשהדרמטי שבין אירועי השואה למאבק על תקומת מדינת ישראל במלחמת הקוממיות, תוךבחינת הסיפור ההיסטורי של גוש עציון במלחמה זו.סיפורו של גוש עציון במסגרת תולדות מלחמת הקוממיות, כמו סיפור חלקם שלניצולי שואה במלחמת הקוממיות, נחקרו בבמות שונות. סיפורם של ניצולים שעלו לארץובחרו לחיות כחלוצים בהתיישבות שהפכה לחזית עקובה מדם, טרם נחקר. כפי שיתבררבהמשך, סיפורו של גוש עציון, ובמיוחד של כפר עציון, מהווה מקרה מבחן לבירור הנושא.מאמר זה הינו חלק ממחקר רחב היקף בנושא זה (שריר תשע"ח), ומובאות בו דוגמאותמתוך התחומים שנחקרו.